Ga naar de inhoud

Zo maak je zelf een professionele huisstijl

Gefeliciteerd, je bent een eigen onderneming begonnen! Of misschien heb je al een tijdje je eigen bedrijf, maar heb je nog nooit over een huisstijl nagedacht. Dan wordt het hoog tijd om daar mee te beginnen! Dit artikel is bedoeld voor mensen die zelf de eerste stappen willen zetten wat betreft een huisstijl. Een grafisch ontwerper kan je helpen met het ontwerpen van een professionele huisstijl, maar daar moet je wel een budget voor hebben. Natuurlijk is een professionele huisstijl erg belangrijk, vooral als je bedenkt dat het je visitekaartje is voor je onderneming op elk platform waar je gezien wil worden. Je zorgt hiermee voor herkenbaarheid en bouwt vertrouwen op bij je doelgroep. Maar ook wij snappen heel goed dat niet iedereen meteen het budget heeft om dit uit te besteden. Daarom gaan we in dit artikel bespreken hoe je zelf een professionele huisstijl kunt ontwerpen.

Leg je missie en visie vast

Om te beginnen met het opzetten van een professionele huisstijl moet je eerst je visie en missie goed op papier hebben. Waar staat je onderneming voor, wat wil je uitstralen? Wie is je doelgroep? Wat wil je bereiken? Als het goed is heb je hier ook al over nagedacht voor je bedrijfsplan, zo niet; dan raden we je aan om hier écht even goed voor te gaan zitten. Als je deze punten goed op papier hebt staan, wordt het maken van een huisstijl een stuk makkelijker.

Mocht je hulp nodig hebben bij het op papier zetten van je visie en missie, dan kun je online templates vinden. Het is dan een kwestie van vragen beantwoorden over je onderneming en deze opschrijven. Uiteindelijk heb je dan een document waar je bedrijfsidentiteit goed naar voren komt. Het enige wat je dan nog hoeft te doen is dit om te zetten naar visuele elementen en communicatieve uitingen.

Een andere manier om dit goed vast te leggen, is door een communicatiebedrijf/persoon in te schakelen. Die gaat vervolgens met jou in gesprek over wat je uit wil dragen naar de buiten wereld en legt dit vast voor je. Voel je vooral niet verplicht om hierna de volledige huisstijl door ze uit te laten werken. Dat is namelijk erg zonde als je alleen maar moeite hebt met het duidelijk vastleggen van je missie en visie.

Stel een kleurenpalet samen

“Huh, beginnen met een kleurenpalet? Is een logo niet stap 1?” In eerste instantie zou je denken dat na het bedenken van je bedrijfsnaam, je een logo maakt. En misschien heb je deze ook al wel! Als je de kleur(en) van je logo al vast hebt liggen, ben je vaak beperkt wat betreft de rest van de kleuren van je huisstijl. Stel je voor: Je logo bestaat uit twee kleuren, felrood en gifgroen. Maar eigenlijk wil je de rest van je website in lichte kleuren in combinatie met natuurlijke tinten. Dan gaat dit logo een doorn in het oog worden: Het past namelijk niet bij wat je uit wil stralen!

Ik raad dan ook aan om eerst even goed te gaan zitten om de kleuren te kiezen die bij je onderneming passen. Denk na over je website, je social media, je eventuele flyers. Hoeveel kleuren ga je daarvoor nodig hebben? Zorg voor een mooi scala aan kleuren die allemaal bij elkaar passen, dat draagt namelijk echt bij aan een professionele huisstijl! Ook roepen kleuren bepaalde emoties op: rood kan bijvoorbeeld agressie uitstralen, maar ook passie, paars straalt daarentegen weer luxe en formaliteit uit. Dit kan ook helpen bij het kiezen van een kleurenpalet.

Kleurenpalet maken via Canva

Een tip om een kleurenpalet samen te stellen is bijvoorbeeld om een moodboard te maken van afbeeldingen die je goed vindt passen bij wat je wilt uitstralen. Dit kan erg makkelijk via Canva. Vervolgens kun je in Canva met de kleurentool de kleuren uit je moodboard halen. Zet bijvoorbeeld vier (of minder) grafische vormen naast elkaar en vul elk blokje met een kleur naar wens tot dat jij vindt dat je het perfecte kleurenpalet hebt samengesteld dat bij je bedrijf past.

Een andere manier is door een foto up te loaden naar de Color palette generator, Canva maakt er dan direct een kleurenpalet van. Je kunt dan ook meteen de HEX kleuren noteren (dat is de naam van de kleur die bestaat uit een # en nummers) en deze in een online document vastleggen. Een handige tool hiervoor is het digitale huisstijlhandboek van OnzeHuisstijl.nl. Zo heb je altijd je kleuren bij de hand en kun je ze makkelijk delen!

Zorg voor variatie

Een voordeel van meerdere kleuren vastleggen in je huisstijl, is dat je vervolgens eindeloos kunt variëren. Zo voorkom je dat je in de toekomst vastloopt en kun je bijvoorbeeld bij verschillende campagnes, platformen en projecten, verschillende kleuren gebruiken. Dit maakt dat het ook leuk blijft voor de doelgroep, continu tegen dezelfde stijl en kleuren aankijken zorgt er voor dat mensen er “blind” voor worden. Dat wil je natuurlijk niet! Nog een erg handige tip en belangrijk om over na te denken: Leg vast voor welke situatie/print je welke kleur gebruikt. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen dat het lettertype op je website kleur A heeft, maar de titels op je homepage kleur B. Of je kiest er voor dat je beeldmerk op bedrijfskleding in kleur B altijd kleur C heeft. Om een professionele huisstijl uit te dragen moet je hier duidelijk en consistent in zijn!

Maak een logo

Nu is het tijd voor het logo! Het logo is het herkenbaarste visuele element van onderneming en erg belangrijk voor een professionele huisstijl. Dit is namelijk het eerste waar mensen naar kijken als ze op zoek zijn naar jouw onderneming. Daarom is het belangrijk dat je logo er professioneel uitziet. Als je een logo ontwerpt, zorg er dan voor dat je een duidelijke boodschap overbrengt. Bepaal ook hoe de kleuren en de typografie eruit zien: Ga niet voor een strak logo als dit niet past bij de rest wat je wil uitstralen. Kies dus een logo dat representatief is voor je merk.

Zelf aan de slag of een ontwerper inschakelen

Je kunt een logo laten maken door een grafisch vormgever, maar je kunt ook zelf aan de slag. Kies eerst of je een beeldmerk wilt of een letterlogo… Of misschien wel beide! Je kunt vervolgens verschillende websites gebruiken om een logo te maken. Een van de makkelijkste manieren om een logo te maken is Canva. Via Canva kun je gratis een logo ontwerpen en deze vervolgens gebruiken op je website, social media en visitekaartjes! Kies een logo die goed bij je onderneming past. Neem niet zomaar een template over, maar maak er echt je eigen ontwerp van.

Ga ook goed na waar je je logo allemaal wilt gebruiken. Een ontwerp met veel details en een lange bedrijfsnaam zal niet mooi uitpakken als je dit bijvoorbeeld klein wilt afdrukken op bedrijfskleding. Je kunt er in dat geval bijvoorbeeld ook voor kiezen om zowel je uitgebreide letterlogo te behouden en daarnaast ook een beeldmerk/icoon te maken. Een voorbeeld hiervan is Google.

Kies een font

Het is belangrijk om een font te kiezen die past bij je huisstijl en die representatief is voor je onderneming. Als je voor je logo al een font hebt gekozen, dan kun je dezelfde font ook gebruiken voor je andere visuele elementen. Zoals je slogan, je website en andere promotiemateriaal. Ik raad je wel aan om meerdere fonts te kiezen, om te variëren. Zo kun je bijvoorbeeld voor titels van blogposts een ander font gebruiken dan de body tekst van je blogposts. Let er goed op dat de fonts die je kiest overal te gebruiken zijn. Sommige fonts mag of kan je namelijk niet op elk platform gebruiken. Hier gaan we verder op in in dit artikel: 20 gratis fonts (voor commercieel gebruik) die lijken op betaalde fonts.

Zorg er voor dat bij het kiezen van een font, dat deze ook bij je onderneming past. Een techbedrijf met een strak design dat kiest voor een handgeschreven font staat een beetje vreemd… Een heel strak en vetgedrukt blok lettertype zal weer een beetje vreemd staan op het visitekaartje van een bloemist die kiest voor een roze huisstijl met veel tierelantijntjes… Maar, nogmaals: Als het past bij je onderneming, blijf dan vooral bij je keuze!

Leg grafische elementen vast

Naast een logo, is het verstandig om grafische elementen vast te leggen. Dit kunnen natuurlijk elementen zijn die speciaal zijn ontworpen voor je huisstijl, maar je kunt ook kiezen voor bestaande elementen. Met grafische elementen bedoelen wij vormen en afbeeldingen die je kunt gebruiken bij het ontwerpen van social media posts, nieuwsbrieven, je website, visitekaartje, maar ook flyers! Door hier consistentie in te brengen, creëer je herkenning: iets wat erg belangrijk is bij het doorvoeren van een professionele huisstijl.

In de bibliotheek van Canva kun je naar hartenlust browsen en vind je vast en zeker elementen die passen bij je huisstijl. Open een nieuw design en klik links op elementen, hier kun je een zoekwoord invullen en filteren op soort bestand. Bij de meeste grafische elementen kun je zelfs de kleuren aanpassen naar die van je huisstijl, handig he? Vervolgens kun je deze elementen opslaan als PNG (let op, alleen bij de betaalde versie van Canva kun je elementen opslaan zonder achtergrond). Zorg er voor dat je deze elementen op via OnzeHuisstijl.nl bijvoorbeeld. Zo kan iedereen binnen de organisatie bij de juiste elementen. Leg ook goed vast in de richtlijnen waar, wanneer en hoe deze elementen gebruikt kunnen worden.

Hoe ga je communiceren?

Met communicatie bedoelen we niet alleen of je Facebook gaat gebruiken of niet. Dit is natuurlijk wel belangrijk om over na te denken, maar daar gaan we vooral verder over door in het artikel Hoe voer je je huisstijl door op social media. Hier gaan we er vooral over hebben op wat voor een manier je gaat communiceren met je doelgroep… Welke tone-of-voice ga je gebruiken? Oftewel: Hoe spreek je je klanten en doelgroep aan? Ga je op een hele zakelijke manier communiceren of juist op dezelfde manier als dat je je beste vriend of vriendin aanspreekt? Ga goed na welke vorm past bij je visie en missie.

Wat zijn de volgende stappen?

Nu je al deze huisstijl elementen hebt vastgelegd, kun je aan de slag met het uitdragen van je professionele huisstijl! Je kunt bijvoorbeeld meteen doorpakken en een visitekaartje ontwerpen. Ben je handig met websites? Voer dan meteen de huisstijl door op je website! Ben je van plan je eigen social media te beheren? Voer dan de huisstijl door op social media! Mocht je dit willen uitbesteden of er iemand voor in dienst nemen, zorg er dan voor dat je je huisstijl makkelijk deelt met deze personen. Dit kan gemakkelijk via het digitale huisstijlhandboek van OnzeHuisstijl.nl. Je hoeft dan niet te klungelen met PDF’s die nooit up-to-date zijn of Google Docs waarvan niemand weet waar ze staan. Ook kun je makkelijk de richtlijnen, templates, HEXkleuren en grafische elementen op één plek vastleggen. Super handig!