Ga naar de inhoud

Je huisstijl op social media: hoe voer je dat door?

tekst: je huisstijl op social media: hoe voer je dat door

Social media is niet meer weg te denken. Van assurantiekantoren tot balletleraressen en van friettenten (Nee, geen patat) tot aan begrafenisondernemers, bijna iedereen is op social media te vinden. Echter denken ondernemers vaak: “Oh, dat doe ik er wel even bij.”. Vaak wordt dan vergeten om de huisstijl door te voeren op social media: Tone-of-voice, kleurgebruik, afbeeldingen, tekstinhoud en meer. Dit kan helaas leiden tot afbreuk van je merkidentiteit. “Ja, maar, hoe doe ik dit dan?” Vraag je je misschien wel af. “Dat is toch heel veel werk?” In dit artikel kijken we naar hoe je je branding doorvoert op social media en hoe je dit het beste kunt aanpakken.

Moet je persé aanwezig zijn op social media?

Niets moet. Het is niet zo dat als je als bedrijf niet vindbaar bent op social media dat je dan nooit succesvol zal zijn… Je maakt het jezelf echter wel een stuk moeilijker, zonder social media. Nu is het ook niet de bedoeling om als bedrijf te denken: “Oh, weet je wat, ik meld me aan op alle social media platforms, dan ben ik extra vindbaar!”. Bedenk dat je op elk platform waar je je aanmeldt, content zal moeten plaatsen. (Potentiële) klanten die je profiel tegenkomen zullen het erg vreemd vinden als ze content zien staan van 4 maanden geleden. De kans is groot dat ze denken dat het bedrijf misschien niet eens meer bestaat: Dat willen we natuurlijk voorkomen! Ook trekt elk platform weer een andere doelgroep aan, ga dus goed na voor jezelf waar je doelgroep zich bevindt. Ook zul je dan per platform misschien wel verschillende content moeten plaatsen: wat op Instagram werkt, werkt misschien niet op Facebook!

Huisstijl en je social media accounts

We gaan in dit artikel er even vanuit dat je al een huisstijl hebt ontwikkeld (mocht je dat nog niet hebben gedaan: via Onzehuisstijl.nl kun je eenvoudig je huisstijl vastleggen en de eerste 2 maanden zijn helemaal gratis). De kleuren, lettertypes, tone-of-voice, visie (en meer) heb je allemaal al bedacht en vastgelegd. Ook heb je al uitgezocht waar je doelgroep zich bevindt. Wat je nu gaat doen is op deze socialmediaplatforms je accounts aanmaken. Bij het aanmaken wordt er vaak gevraagd om de volgende elementen in te vullen:

  • Profielfoto
  • Banner
  • Beschrijving
  • Bedrijfsgegevens
  • Button/Link

Hieronder gaan we wat verder in op de profielfoto, banner en de beschrijving van je socialmedia-account.

Profielfoto & Banner

Het is erg voor de hand liggend om je bedrijfslogo als profielfoto te gebruiken als branding op social media, maar denk ook even na over de achtergrond! Ga je gewoon een witte achtergrond gebruiken? Of misschien wel een huisstijl kleur. Bestaat je logo uit een lange bedrijfsnaam en een beeldmerk? Kies dan misschien alleen voor het beeldmerk! Een voorbeeld hiervan is Action, het logo op hun website bevat de volledige bedrijfsnaam, maar op social media gebruiken ze alleen de letter A (met beeldmerk).

Sommige socialmediaplatforms laten je ook een banner kiezen. Banners zijn erg leuk om mee in te spelen op gebeurtenissen en campagnes: een uitverkoop, product launch, kerst, zomer… Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt er op inspelen! Natuurlijk blijft het wel erg belangrijk om rekening te blijven houden met de huisstijl van je bedrijf. Hier gaan we later verder op in bij het onderdeel content.

Beschrijving

De profielbeschrijving geeft je de kans om in het kort je bedrijf voor te stellen. Denk goed na over wat je hier wilt uitdragen. Schrijf deze met de tone-of-voice die je hebt vastgelegd in je huisstijl, zo creëer je consistentie op alle platformen! Houdt ook in je achterhoofd dat elk socialmediaplatform een andere doelgroep aanspreekt en ga na hoe je je tone-of-voice aanpast aan die doelgroepen.

Huisstijl en je social media content

We hebben het net gehad over het toepassen van je huisstijl op je social media accounts, maar daar blijft het natuurlijk niet bij… Hier begint het pas! Het is verstandig om een social media plan(ning) te hebben liggen. We gaan hier verder niet op in dit artikel, maar we willen graag wel één ding meegeven: Frequency is key! Er zijn veel manieren op hoe je content kunt delen, van alleen tekst of het delen van linkjes tot aan een carrousel met afbeeldingen en video’s.

Tekst

Zoals eerder benoemd is je tone-of-voice erg belangrijk. De manier hoe je communiceert laat aan je (potentiële) klanten zien wie je bent als bedrijf. Een goed voorbeeld hiervan is Bol.com. Bol.com had een erg droge webshop kunnen zijn, maar op social media laten ze door middel van hun hilarische en droge humor ook hun jeugdige en hippe kant zien. Niet alleen met het plaatsen van content is het belangrijk om je tone-of-voice door te voeren, maar ook tijdens het engagement met je klanten.

Afbeeldingen en video’s

Het is erg makkelijk om een foto te delen op je social media, maar wees je wel bewust van je huisstijl! Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om met templates te werken, Canva is hier een erg handige tool voor. Door het maken van templates (die aansluiten op je huisstijl) zul je de plank niet snel mis slaan. Bol.com is hier wederom een goed voorbeeld van. Elke afbeelding die ze plaatsen bestaat uit een blauwe achtergrond, het bol.com logo en een foto (of meerdere) van een product. Hieronder staan voorbeelden van vier verschillende soorten post templates, die steeds opnieuw gebruikt worden met een andere grap. De huisstijl van hun website is hier overduidelijk doorgevoerd op hun social media.

Huisstijl social media bol.com: blauwe achtergrond met een grappige productreview
Huisstijl social media bol.com: blauwe achtergrond met "Bezorgd: Monopoly" en "Retour: Vriendschapsketting"
Huisstijl social media bol.com: blauwe achtergrond met "Je bekeek: Kamasutraboek" en "Ook interessant: Kniebeschermers"
Huisstijl social media bol.com: blauwe achtergrond en een afbeelding van popcorn machine met de tekst: "Mijn buren maken ruzie in hun tuin. Ik:"

Natuurlijk geld bovenstaande ook voor video’s, denk na over het kleurgebruik en waar je dit laat terug komen. In welke hoek zal het logo komen? Wees hier consistent in! Krijgen de video’s een intro? Een outro? Of misschien wel allebei!

Linkjes

Het laatste onderdeel, linkjes, sluit eigenlijk goed aan bij het onderdeel afbeeldingen en video’s. Het is namelijk zo dat als je een link van je website deelt op sociale media, je een preview krijgt te zien. Als je hier niets voor instelt, zal dit niet bepaald een lust voor het oog zijn (en niet passen bij je huisstijl!). Er zijn verschillende plug-ins die je kunt gebruiken om dit aan te passen, Yoast SEO of Rankmath zijn hier voorbeelden van. Je kunt hier de preview-afbeelding aanpassen, maar ook de titel en beschrijving. Denk goed na wat je hier plaatst en zorg er voor dat de tone-of-voice en het kleurgebruik een verlengde zijn van je huisstijl!

voorbeeld van een goede social media preview met afbeelding en eentje zonder.

Dit klinkt als heel veel werk

En dat is het vaak ook! Zoals eerder benoemd, denken veel mensen dat ze social media er wel even bij doen. Maar, ze vergeten dan compleet de huisstijl en alles wat daar bij komt kijken. Daarnaast is social media een vak apart, iets waar sommige mensen voor hebben geleerd. Je kunt van een advocaat ook niet verwachten dat ze ook nog hun eigen dak kunnen dekken (er zijn uitzonderingen natuurlijk). Het is dus verstandig, als de middelen er zijn, om het uit te besteden of er zelf een training in te volgen.

De eerste stap is natuurlijk om je huisstijl in ieder geval goed vast te leggen! Zodat, als je het gaat uitbesteden of je iemand in dienst neemt, diegene in ieder geval makkelijk aan de slag kan gaan met de juiste huisstijlelementen. Daar kun je vandaag nog mee beginnen via OnzeHuisstijl.nl (en de eerste 2 maanden zijn gratis)!

Lees verder: 3 huisstijl voorbeelden die ijzersterk zijn