Ga naar de inhoud

3 huisstijl voorbeelden die ijzersterk zijn

tekst: 3 huisstijl voorbeelden die ijzersterk zijn

Als je net zoals ik graag eerst goede voorbeelden van iets wil zien voordat je ergens aan begint, dan is dit artikel voor jou! Er is geen gouden formule natuurlijk, omdat elk merk weer anders is… Maar er zijn wel bepaalde onderwerpen die erg belangrijk zijn. We gaan eens kijken naar drie merken en bedrijven die een goed voorbeeld geven van een ijzersterke huisstijl. Misschien haal je er nog wat inspiratie uit.

1. Coca-Cola

Wie kent Coca-Cola niet? Coca-Cola is al sinds 1893 als handelsmerk geregistreerd en is niet meer weg te denken van deze aardkloot. Van het begin af aan (1905) heeft Coca-Cola zich vastgeklampt aan het bekende font, deze heeft echter hier en daar wel wat veranderingen ondergaan, maar de basis is hetzelfde gebleven. Zelfs met de komst van nieuwe variaties (Coca-Cola Light, Coca-Cola Zero Sugar, etc.) is het logo overal hetzelfde gebleven. Consistentie in je huisstijl is natuurlijk erg belangrijk om herkenbaarheid te creëren en Coca-Cola is daar het perfecte voorbeeld van! Je vindt de huisstijl en het logo zelfs terug op kleding en make-up!

Naast het herkenbare logo, kent iedereen ook natuurlijk de beroemde Coca-Cola kerstreclames en de sfeer die ze met zich mee brengen. De kerstreclames zijn begonnen in 1920 en nu 102 jaar later nog steeds een enorme hit: de herkenbare traditionele Kerstman (altijd vrolijk en gezellig), de ijsberen, de Coca-Cola vrachtwagen en de sprankelende kerstlampjes. Dat Coca-Cola al meer dan 100 jaar kerstreclames maakt, is natuurlijk een van de voornaamste redenen dat we de kerstreclames herkennen. Maar, ook de kleuren hangen samen! Als je aan kerst denkt, denk je al snel aan rood en wit (zuurstokken, Kerstman)… Maar als je aan rood en wit denkt, denk je ook aan Coca-Cola! Coca-Cola is dus een erg goed voorbeeld van een sterke huisstijl.

Wat doet Coca-Cola goed:

  • Consistentie
  • Associaties creëren
  • Emotie oproepen (Nostalgie, vertrouwen, etc.)

2. Zeeman

© Zeeman

Zeeman stond eerder bekend als een goedkoop en beetje suf merk. Toen ik op de basisschool zat, werd er als je iets droeg wat niet hip was gezegd dat het van de Zeeman kwam. Als je iets van de Zeeman droeg, dan werd je uitgelachen. Het is erg, maar helaas wel waar. Maar, Zeeman heeft zichzelf opnieuw op de markt weten neer te zetten… En hoe!

De huisstijl van Zeeman is een erg goed voorbeeld dat je niet zomaar je huisstijl moet veranderen. De blauwe letters en de gele achtergrond zijn na al die tijd nog steeds hét kenmerk van Zeeman. Zelfs het oorspronkelijke beeldmerk, de zeeman zelf, kom af en toe nog terug. Maar hoe kan het dan dat ze alsnog hun imago hebben veranderd? Naast hun geniale campagnes, is ook de stijl van hun content hipper geworden. Deze zie je ook terug op hun social media. In plaats van compleet te veranderen, hebben ze toegevoegd aan hun huisstijl. “Je noemt ons een skeer merk? Oké, hier heb je onze SKEER collectie.” “Oh, je koopt liever alleen maar Limited Edition merk kleding? Hier heb je onze Hybrid Z sneaker.” “Je wilt meer luxe? Schenk maar alvast een glaasje champagne in, want die past perfect bij onze Zeeman satijnen pyjama.

Wat doet Zeeman goed?

  • Hun ietwat suffe imago ombuigen naar een hip imago
  • Ze blijven bij hun basis huisstijl

3. Nespresso

Ik zeg Nespresso, jij zegt…? “What else.”, natuurlijk! Of je nou koffie drinkt of niet, bijna iedereen kent Nespresso. Maar wat maakt het zo bijzonder? In principe is het gewoon de duurdere broer van Senseo, toch? Nou, vraag dat maar aan een Nespresso drinker en je ziet meteen de reden waarom Nespresso zo bijzonder is. Nespresso heeft namelijk een fanbase gecreëerd, Nespresso drinkers willen niets anders meer… Het is nog net geen levenswijze. “Hoe durf je Nespresso en Senseo in één zin te noemen.”

Maar hoe komt dit? Nespresso heeft een erg sterke huisstijl opgezet: zo sterk dat het een beleving met zich meebrengt. De manier van communiceren, de fonts, het kleurgebruik, de video’s, de afbeeldingen… Alles wat ze naar buiten brengen draagt luxe, mysterie en kwaliteit met zich mee. En het blijft niet alleen bij hun website: ook in de winkels, in hun producten, de huisstijl komt overal terug! Mensen willen die kenmerken van de huisstijl ook ervaren, ze willen hun kopje koffie niet alleen drinken, maar ook beleven.

Wat doe Nespresso goed?

  • Beleving creëren
  • Gevoel geven erbij te willen horen (en dat kan ook via Nespresso & More)
  • George Clooney 😉

Meer goede huisstijl voorbeelden

Natuurlijk zijn er veel meer goede voorbeelden van sterke huisstijlen. Denk aan Hema, The Ordinary en Grolsch. Ik raad je aan om eens rond te kijken en jezelf af te vragen wat een huisstijl bij jou zelf oproept. Klopt het complete plaatje? Passen de kleuren en beelden bij het verhaal wat ze willen vertellen? Voelt het alsof je onderdeel wil zijn van de beleving? Wordt er überhaupt een beleving gecreëerd? Als je hier een goede kijk op hebt en weet wat jouw eigen doel is, zul je zelf ook een ijzersterke huisstijl neer kunnen zetten. Een huisstijl is namelijk veel meer dan alleen losse elementen (font, kleurgebruik, etc.), het moet een totaalplaatje zijn. Om deze huisstijl vast te leggen en te beheren, kun je heel eenvoudig OnzeHuisstijl.nl gebruiken.