Ga naar de inhoud

Wat is een huisstijl?

Iedereen heeft wel eens gehoord van een huisstijl. De meeste mensen weten ook wel redelijk wat het inhoudt, maar je zult je nog verbazen over welke elementen er allemaal onder vallen. Een huisstijl is namelijk meer dan alleen een logo! Er zijn veel onderwerpen waar rekening mee gehouden moet worden bij het opzetten van een huisstijl. Laten we gaan kijken wat een huisstijl is en waarom het zo belangrijk is.

Wat is een huisstijl dan precies?

Een huisstijl is het visuele uiterlijk van een bedrijf of een organisatie, waarmee de waarden en identiteit van het merk worden uitgedrukt. Denk hierbij aan het logo, de kleuren, de typografie en de fotografie, die allen samen een consistente visuele identiteit creëren. Het is een manier om je te onderscheiden van de concurrentie en om je merk te positioneren. Een goed ontworpen huisstijl kan helpen om je merk er professioneel uit te laten zien en bij je doelgroep in herinnering te blijven!

Het heeft ook invloed op het vertrouwen dat je doelpubliek in je heeft. Een professionele huisstijl kan laten zien dat je bedrijf serieus genomen wil worden en een betrouwbare partner is. Het kan je klanten helpen om je bedrijf of organisatie te herkennen en te begrijpen wat je doet! Een goede huisstijl is een krachtige manier om je identiteit te communiceren en de loyaliteit van je klanten te versterken. Het is een investering die je zeker waard is als je je bedrijf of organisatie op de kaart wil zetten.

Je zult online veel termen tegenkomen bij het opzetten van je onderneming of merk. Veel daar van zijn vertalingen of synoniemen van de term ‘huisstijl’: Corporate identity, bedrijfsidentiteit, branding, brandidentiteit, etc. Uiteindelijk gaan ze vrijwel allemaal over hetzelfde onderwerp: de manier waarop de identiteit en de waarde van je bedrijf worden uitgedrukt. Raak dus niet in de war!

Huisstijl elementen

Huisstijl assets iconen

Zoals eerder genoemd, bestaat een huisstijl uit verschillende elementen die samen één geheel vormen. Al deze elementen hebben samen een invloed op de beleving van je (potentiële) klanten. Laten we eens gaan kijken naar de verschillende elementen die hier onder vallen.

  • Kleuren
  • Tone-of-voice
  • Logo
  • Beeldstijl (Fotografie en video)
  • Typografie
  • Vormen en andere grafische elementen

Bovenstaande elementen kun je vervolgens toepassen op alles waar je de onderneming laat zien: Social media, website, flyers, reclamespotjes, beurzen, etc. Doordat je bovenstaande elementen uitwerkt, creëer je een eigen brandidentiteit die het verhaal verteld van de onderneming.

Hoe maak ik een huisstijl?

Je weet nu wat een huisstijl is, maar hoe ga je nou zelf aan de slag? Waar begin je? Hier zijn 5 tips! Voor nog meer huisstijl tips kun je dit artikel lezen, waar we dieper in gaan op hoe je het beste een huisstijlhandboek kunt opbouwen.

  1. Maak een plan

    Ga eerst na wat je wilt bereiken en bepaal wat voor soort beeld je wilt uitstralen. Bepaal ook welke elementen je nodig hebt, zoals logo’s, kleuren, lettertypes en afbeeldingen.

  2. Kies een logo

    Zorg er voor dat het logo bij je bedrijf past. Wat wil je uitstralen? Je ziet je logo straks overal terug, dus denk hier goed over na! Een eenvoudiger logo zal eerder voor herkenbaarheid zorgen.

  3. Kies meerdere kleuren uit

    Elke kleur roept een andere emotie op bij mensen. Verdiep je hier in en kijk wat past bij de onderneming. Zorg dat je meerdere kleuren opneemt in je huisstijl, zo zorg je voor variatie!

  4. Kies een font (of meerdere)

    Zorg er voor dat je font op verschillende manieren mag en kan gebruiken. Denk hierbij aan je website, flyers, social media, etc. Kijk hoe de lettertypes eruit zien op verschillende schermen en zorg er voor dat ze altijd goed leesbaar zijn.

  5. Test je huisstijl

    Bekijk de huisstijl elementen op verschillende schermen, maar ook op print (visitekaartjes, flyers, banners, etc). Zorg ervoor dat je logo, kleuren, lettertypes en afbeeldingen op elk scherm consistent zijn. Pas de elementen aan als het nodig is.

Om bovenstaande allemaal vast te leggen, kun je gemakkelijk OnzeHuisstijl.nl gebruiken! Dit online huisstijlhandboek zorgt er voor dat iedereen binnen de (toekomstige) organisatie weet welke elementen wanneer gebruikt worden. Dat is handig! Je kunt het nu 2 maanden gratis uitproberen.

[naam]