Ga naar de inhoud

Huisstijl updaten: Wanneer doe je dat?

Wanneer moet je je huisstijl updaten

Keuzes maken blijft lastig. Dit geldt ook voor het opzetten van je huisstijl! Misschien heb je na een aantal maanden, of misschien wel jaren, het gevoel dat je een verkeerde keuze hebt gemaakt en wil je het liefste heel je huisstijl een update geven. In dit artikel bespreken we wanneer en hoe je je huisstijl het beste kunt updaten… Maar we kunnen je alvast één ding vertellen: Update je huisstijl alleen als er een directe aanleiding voor is!

Nike: Het goede voorbeeld

Een huisstijl leeft, doordat je hem gebruikt. Je gebruikt de huisstijl om de identiteit te laden, waardoor je herkenbaarheid schept bij je (potentiële) klanten. Een mooi voorbeeld daarvan is Nike! Vrijwel iedereen die aan Nike denkt, denkt aan de wereldberoemde “Swoosh”. Wist je dat dit iconische beeldmerk voor een appel en een ei ontworpen is? 35 dollar om precies te zijn (maar later heeft de ontwerpster nog 500 stuks aandelen gekregen die inmiddels behoorlijk wat waard zijn – bekijk het interview met de oprichter van Nike.). Dit laat meteen zien dat een sterk beeldmerk geen rib uit je lijf hoeft te zijn ;)!

Herkenbaarheid

Dit ijzersterke beeldmerk komt terug in bijna iedere uiting. Iedereen kent het. Net als “Just do it”, wat vrijwel onlosmakelijk verbonden staat aan de “Swoosh”! Zowel de slogan als het beeldmerk zijn dus inmiddels direct herkenbaar als ‘Nike’. Waarom? Omdat er consistent gebruik is gemaakt van een consistente huisstijl om het merk te laden, jaar in, jaar uit! Het logo zelf heeft in al die jaren geen grote transformatie ondergaan… Maar het font van de slogans en reclame-uitingen zijn door de jaren heen gaan verschillen per reclame.

Maar hoe blijven ze dan zo herkenbaar? Dat betekent dat ze hun huisstijl toch ook updaten? Dit komt omdat bij Nike altijd de boodschap centraal staat, in plaats van het product! Helemaal in het begin van de succesvolle reis van Nike, lieten ze nog de schoenen zien (het product), maar daar zijn ze snel vanaf gestapt. De boodschap die ze uitstralen kan kort worden samengevat: Nike is voor sporters. Nike is voor mensen die groot dromen, die stappen durven te zetten buiten hun comfortzone. Mensen die verbazingwekkende prestaties neerzetten. En jij kan daarbij horen… Sterker nog: je hoort er al bij! Just do it!

Die boodschap wordt continu geladen. In dienst van die boodschap staat de huisstijl, die zorgt voor de herkenbaarheid (de Swoosh) en bijdraagt aan het gevoel. Soms laat Nike snelle sport video’s zien met dikke vette typografie, soms filmische en rustige verhalen met een wat subtiele letter. Het kan allemaal, omdat het het DNA van Nike ademt. De Swoosh verbindt, niet alleen tussen de klanten en het merk, maar ook tussen de reclame-uitingen.

Toepassen, niet aanpassen

Nu was het niet per se mijn bedoeling om een promotiepraatje voor Nike te houden (ik vind hun producten zelf vaak veel te duur.), maar hun huisstijl klopt. Een kloppende en sterke huisstijl hoef je dus niet vaak aan te passen. In tegendeel, je zult nooit hetzelfde effect als hiervoor genoemd kunnen neerzetten als je je huisstijl te vaak of te veel aanpast… Je past hem juist toe, op de boodschap of het verhaal dat je vertelt.

Ik wil alsnog mijn huisstijl updaten!

Het kan voorkomen dat je het gevoel hebt de verkeerde keuzes te hebben gemaakt wat betreft je huisstijl. Misschien vind je hem niet goed passen bij je merk? Misschien wil je wel iets heel anders uitstralen dan wat je nu doet? Of misschien sluit je huisstijl wel niet aan bij je visie? Kortom, heb je het gevoel dat je huisstijl niet zo sterk is als dat je zou willen (Nike!)? Dan is het wel een goed idee om je huisstijl te updaten.

Stel jezelf de volgende vraag: kan ik met mijn huidige huisstijl mijn verhaal goed vertellen? Of liever: verschillende verhalen vertellen terwijl je herkenbaar blijft? Als het antwoord nee is, heb je 2 keuzes.

Keuze 1: De eerste keuze is om je huisstijl te updaten. Je doet aanpassingen die ervoor zorgen dat je je verhaal beter kan laden of je voegt elementen toe waardoor dit beter kan. Denk bijvoorbeeld aan grafische stijlelementen zodat je niet teveel afhankelijk bent van het logo.

Keuze 2: Begin opnieuw en begin bij de basis. Soms is een huisstijl zo slecht gemaakt dat je er eigenlijk niets mee kan (kan gebeuren). Je komt er achter dat het totaal niet past bij de visie van het bedrijf. Dat is geen schande. Er zijn talloze huisstijlen gemaakt door het broertje-van-de-zwager-van-de-buurvrouw-van-de-bakker… En die weet misschien toch niet zo goed wat je in gedachten had. Ons advies: Ga terug naar de tekentafel, gum alles uit en begin bij de basis: de identiteit van je bedrijf.

Meegaan met ontwikkelingen

In 1995 maakte ik nog indruk met een Nokia waarop je Snake (je weet wel, die pixelslang) kon spelen, nu heeft iedereen een mobiele telefoon waarmee je met AR een tijger in je woonkamer kan zetten. De wereld veranderd en je huisstijl moet zich hierop aanpassen. Met de snelle opkomst van video (Youtube, TikTok, Instagram) is het bijvoorbeeld belangrijk geworden om na te denken over hoe je omgaat met video. Welke stijl past bij je merk, welke audio hoort daarbij, ga je gebruik maken van animatie, ga je informeren of amuseren (of misschien iets heel anders)? Trends komen en gaan, maar het is een erg slimme zet om daar wel op in te blijven spelen. Er zullen altijd nieuwe ontwikkelen plaatsvinden en je zult je huisstijl dus af en toe moeten updaten als deze ontwikkelingen daarom vragen. Zeeman heeft dit ook erg goed aangepakt, hier lees je meer over in dit artikel over goede huisstijl voorbeelden.

Nieuwe doelgroepen aanspreken

Eerder hadden we het al over de verschillende lettertypes (en kleurgebruik) in de reclames van Nike. Ze passen namelijk per sport een aparte huisstijl toe. Ze hebben dus een algemene hoofd huisstijl, en een specifieke stijl per doelgroep (tennis, golf, voetbal, etc)… Het kan zijn dat je met je merk ook nieuwe markten wil gaan aanboren. Die markt wil je misschien net even anders benaderen! Dan kan het maken van substijlen een goede aanpak zijn. Uiteraard dien je ervoor te zorgen dat je hoofdmerk nog herkenbaar blijft. Je zou bijvoorbeeld kunnen differentiëren door kleur- of typografiegebruik, maar de basis blijft hetzelfde (Het Swoosh en “Just-do-it” effect).

5 redenen om je huisstijl te updaten

Twijfel je na het lezen van dit artikelen nog of je je huisstijl moet gaan updaten? Hieronder nog even kort samengevat wanneer je een update moet overwegen:

  1. De huisstijl is niet gebaseerd op een duidelijke visie en identiteitsbepaling;
  2. De huisstijl bevat te weinig elementen om je boodschap goed te laden;
  3. Er zijn nieuwe ontwikkelingen die vragen om uitbreidingen van de huisstijl;
  4. De huisstijl is zo slecht gemaakt dat je er helemaal niets mee kan;
  5. Je wil specifieke doelgroepen kunnen aanspreken die een specifiekere aanpak nodig hebben.

Vind je het nu lastig om überhaupt te beginnen met het neerzetten van een sterke huisstijl? Of wil je toch helemaal opnieuw beginnen? Onzehuisstijl.nl helpt je daarbij: In enkele stappen beschrijf je de richteisen, do’s en don’ts en deel je makkelijk je huisstijl bestanden. Bekijk hier alle features!