Ga naar de inhoud

Alles wat je moet weten over je eigen huisstijlhandboek

tekst: alles wat je moet weten over je eigen huisstijlhandboek

Huisstijlhandboeken: een mooi galgjewoord maar ook erg nuttig voor jouw bedrijf. Een huisstijlhandboek omschrijft de verschillende onderdelen van jouw huisstijl en bijbehorende richtlijnen. Dit zorgt ervoor dat jouw merk op de juiste toon wordt getoond aan de buitenwereld. In dit artikel ga ik dieper in op huisstijlhandboeken. Wat is het, waarom heb je het nodig en hoe gebruik je het?

Wat is een huisstijlhandboek?

Jouw merk is -als het goed is- gebaseerd op een aantal kernwaarden. Je hebt goed nagedacht over jouw missie, visie en ambitie. Ook heb je gekeken naar je propositie en wat voor tone-of-voice daarbij past. Misschien heb je zelfs wel gebruik gemaakt van archetypes. Hoe dan ook, er is stevig nagedacht over jouw merk en wat voor stijl daarbij past.

Als een ontwerper met jouw huisstijl aan de slag gaat dan wil je dat hij/zij goed begrijpt wat de gedachten zijn achter de huisstijl. Het is ook belangrijk dat de richtlijnen goed gevolgd worden zodat de huisstijl op een consistente manier doorgevoerd wordt. Deze visie op de huisstijl en bijbehorende richtlijnen leg je vast in een huisstijlhandboek. Vaak aangevuld met een aantal visuele voorbeelden van hoe de huisstijl in de praktijk zou moeten werken.

Jouw huisstijlhandboek omschrijft dus de verschillende onderdelen van de huisstijl en bijbehorende richtlijnen die belangrijk zijn voor jouw merk.

Wat wordt er vastgelegd in je huisstijlhandboek?

Wat over het algemeen wordt vastgelegd in een huisstijlhandboek, zijn richtlijnen op het gebied van: 

  • logo / beeldmerk;
  • kleuren;
  • typografie;
  • beeldgebruik;
  • tone-of-voice.

Waarom heb je een huisstijlhandboek nodig?

Ontwerpers zijn over het algemeen vrij eigenwijs. Doorgaans zijn ze ook creatief. Die combinatie zorgt ervoor dat ze (en ik schaar mezelf ook onder deze groep) regelmatig geneigd zijn om net even wat eigen smaak aan een ontwerp toe te voegen. Daarbij uiteraard de grenzen opzoekend van wat er mag en kan binnen een huisstijl.

Een huisstijlhandboek schept de kaders waarbinnen een vormgever zich mag bewegen. Het geeft dus duidelijkheid. Bijkomende voordelen zijn consistentie en herkenbaarheid. Als iedereen zich netjes aan de regels houdt tenminste. En dat is meteen nog een voordeel: je kan makkelijk verwijzen naar een huisstijlhandboek als dé autoriteit op jouw huisstijl. Dat voorkomt discussies over smaak.

Je hebt een duidelijk merk naar buiten toe voor het hele team. Of je nu een team met personeel hebt of met externe partijen werkt, je zult vragen moeten beantwoorden over je logo, kleurgebruik, presentaties en meer. Met een huisstijlhandboek kun je je als designer of als eigenaar van je bedrijf richten op wat jij moet doen, in plaats van dezelfde vraag voor de veertigste keer beantwoorden met een: “Nee, ik wil geen appeltjesgroen als achtergrondkleur, nooit nee.”

Je huisstijlhandboek kun je namelijk gebruiken voor onder andere:

  • presentaties: zowel intern als extern;
  • social media uitingen;
  • uitingen op de website;
  • uitingen op print, denk aan posters, flyers, visitekaartjes;
  • uitingen in de vorm van merchandise;
  • uitingen naar buiten in de vorm van support en mensen die jouw merk vertegenwoordigen.

Hoe maak je een huisstijlhandboek?

Een huisstijlhandboek is niet iets wat je snel tussendoor doet. Je moet alle richtlijnen goed noteren en vervolgens zorgen dat iedereen het handboek kan openen. 

Verzamel de input

De eerste stap voor het maken van een huisstijlhandboek, is de input verzamelen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Logo / beeldmerk
  • Kleurenpalet
  • Typografie (online/offline)
  • Voorbeelden van beeldgebruik
  • Beschrijving tone-of-voice

Beschrijf de richtlijnen

Beschrijf vervolgens per onderdeel wat de richtlijnen zijn. Een goed startpunt is de visie. Wat is het idee achter de huisstijl, waar is deze op gebaseerd, etc. Daarnaast kan het helpen om per onderdeel ook wat do’s en don’ts mee te geven. Zo krijgt de ontwerper een beeld bij wat er wel en niet mag met de huisstijl.

Geef templates mee

Naast deze richtlijnen en do’s/don’ts is het prettig om wat templates mee te geven waarmee een ontwerper direct aan de slag kan. Bijvoorbeeld PSD templates voor social media platformen, of een InDesign template voor folders of flyers. 

Online huisstijlhandboek of via PDF

Een veelgebruikte vorm voor een huisstijlhandboek is een PDF. De opmaak kan je doen in InDesign. Vermijd Microsoft Word of soortgelijke pakketten. De kans bestaat dat de ontvanger het niet kan openen of dat de layout niet goed meer klopt. Een PDF ziet er bij iedereen hetzelfde uit.

Tip: heb je Acrobat Pro? Dan vindt je onder Tools de optie Optimize PDF. Hier kan je de grootte van jouw huissstijlhandboek PDF drastisch mee verlagen zonder al te veel kwaliteitsverlies.

Een betere optie is gaan voor een online handboek. Een online huisstijlhandboek heeft een aantal voordelen ten opzichte van de PDF variant:

  • Rondsturen hoeft niet en je houdt grip op wie toegang heeft tot je huisstijlhandboek.
  • Templates en bestanden koppelen. In een PDF is het lastig bestanden te koppelen. Daarvoor zal je altijd weer iets extern nodig hebben om naar te linken. Online kan je logo’s, typografie, beelden etc. direct beschikbaar stellen. Ook kan je templates toevoegen (social media, powerpoint, folders, posters. etc.)
  • Makkelijk te wijzigen. Staat er een foutje in je handboek of wil je nog een stukje tekst toevoegen dan kan dit eenvoudig online. Bij de PDF variant zal je een nieuwe PDF moeten maken en die weer rond moeten mailen.
  • Goed voor het milieu. Er hoeft geen huisstijlhandboek meer gedrukt of geprint te worden.
  • Bespaar tijd. Een huisstijlhandboek online vullen is een stuk minder werk dan het opmaken van een PDF.

Gratis proberen? Op onzehuistijl.nl krijg je via deze link 2 maanden gratis toegang om het maken van een online huisstijlhandboek eens te proberen.

2 responses to “Alles wat je moet weten over je eigen huisstijlhandboek

Reacties zijn niet mogelijk.