Heb jij een huisstijl neergezet voor je bedrijf of voor een klant? Lekker bezig! Ben je er tevreden mee? Helemaal top. Heb je het gevoel dat er nog iets mist? Dat is ook niet erg. We zetten in dit artikel 5 huisstijl tips onder elkaar waar je misschien nog niet aan gedacht hebt. Ben je klaar om je huisstijl nóg sterker te maken? Laten we gaan kijken naar deze handige huisstijl tips!
1. Zorg voor een font dat overal te gebruiken is
Wist je dat je niet alle fonts over kan en mag gebruiken? Sommige fonts zijn namelijk niet geschikt voor webpagina’s of apps terwijl ze wel bruikbaar zijn voor de opmaak van documenten. Heb je al een font vast staan? Kijk dan of je een gratis font alternatief kunt vinden via Google Fonts of Font Squirrel bijvoorbeeld. De Google Fonts zijn overal te gebruiken, op Font Squirrel staat er per font aangegeven waar je de lettertypes mag gebruiken.
Waar je met fonts ook goed over na moet denken, is dat het voor je doelgroep soms een beetje saai kan zijn als je overal hetzelfde lettertype gebruikt. Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om voor je slogan een ander lettertype te gebruiken dan voor je logo. Je kunt er ook voor kiezen om op afbeeldingen met tekst 2 verschillende lettertypes door elkaar te gebruiken: Zo leg je meteen makkelijk de nadruk op een woord bijvoorbeeld.
2. Denk goed na over de tone-of-voice
De tone-of-voice is letterlijk de toon waarmee je naar buiten toe communiceert. Het is aan te raden om hier goed over na te denken, aangezien het in verlengde staat van je identiteit. Dit maakt het dus een erg belangrijke huisstijl tip. Als het bedrijf of merk staat voor professionaliteit en de klanten aanspreekt met ‘u’, dan is het gek om een e-mail te beginnen met “Hey jij! Heeft u dit al gelezen?”. Voor je blog, social media, nieuwsbrief, print, zorg er voor dat je tone-of-voice altijd bij je huisstijl past!
Het is belangrijk dat een tone-of-voice consistent is in alle communicatie, alhoewel je altijd rekening moet blijven houden met wie je in gesprek bent. Een voorbeeld hiervan is tijdens klantcontact. Als jouw bedrijf op social media meestal erg grappig en tegen het randje aan communiceert, betekent niet altijd dat je dit overal moet doorvoeren. Een klant die al overduidelijk boos is omdat zijn product beschadigd is aangekomen zit niet te wachten op een antwoord zoals “Jammer joh! Volgende keer beter! Nee, we maken maar een grapje man. Stuur ff foto’s mee. Houdoe!”. Ga dus goed na hoe je wilt overkomen. Professioneel en betrouwbaar? Hip en luchtig? Of misschien wel een mix daar van!
3. Zorg voor een goede balans tussen consistentie en creativiteit
Deze huisstijl tip is een belangrijke, aangezien mensen vaak blijven vastklampen aan de belangrijkheid van consistent zijn. En ja, consistentie is erg belangrijk voor herkenbaarheid. Wie consistent blijft in het gebruiken van de huisstijl, zal op den duur herkenning creëren bij de doelgroep. Een goed voorbeeld hiervan is Nike. Creativiteit is echter ook belangrijk. Creatieve ideeën kunnen helpen om een merk of product te onderscheiden van anderen. Daarom is het belangrijk om af en toe af te wijken van de standaard om te zorgen voor een frisse en innovatieve uitstraling. Het is dus belangrijk om een balans te vinden tussen consistentie en creativiteit. Houd de huisstijl consequent, maar gebruik ook af en toe creatieve oplossingen om de producten of het merk te onderscheiden. Zo zul je op den duur herkenbaarheid en een unieke uitstraling creëren.
4. Voorkom dat je vastloopt in de toekomst
Als het goed is heb je al nagedacht over welke kleuren, grafische elementen en foto-/videografiestijl je wil gaan gebruiken. Schiet jezelf echter niet in je voet door hier maar een paar variaties per onderwerp te kiezen. Je logo bestaat misschien wel uit twee kleuren, maar dat betekent niet dat álles alleen maar uit die twee kleuren mag bestaan. Hetzelfde geldt voor de grafische elementen en ander beeldmateriaal.
We hebben eerder al een voorbeeld gegeven over de klant die één grafisch element te gebruiken had: een soort golfje. Ze hadden dit element al op elke manier gebruikt die je kunt bedenken: groot, klein, gedraaid, gespiegeld… Na 15 jaar waren ze het zat, ze waren golf-moe. Voorkom dat je golf-moe wordt en denk bij het maken van de huisstijl aan de toekomst. Denk je na 15 jaar nog steeds naar hartenlust te kunnen combineren met je kleuren, grafische elementen en beeldstijl? Dan ben je goed bezig!
5. Zet je huisstijlregels vast in een huisstijlhandboek
Je hebt je huisstijl bedacht en bent klaar om te beginnen met het uitdragen hiervan… toch? Maar heb jij de huisstijl al goed vastgelegd? Kun je makkelijk terugvinden wat het lettertype ook alweer was voor Instagram afbeeldingen? Weet het marketingteam waar ze de huisstijlkleuren kunnen vinden? Of moet je als er iets kleins veranderd in de huisstijl de hele organisatie een nieuwe pdf sturen van het huisstijlhandboek? De handigste manier om de huisstijlregels vast te leggen is via een online huisstijlhandboek. Hier kun je alle templates, regels, elementen en meer in vastleggen, beheren en makkelijk delen. Elke update die plaats vindt, zal meteen doorgevoerd worden. Zo is iedereen altijd op de hoogte van de laatste veranderingen en blijf je consistent! Via OnzeHuisstijl.nl kun je nu 2 maanden gratis uitproberen hoe makkelijk een online huisstijlhandboek in gebruik is.
Meer huisstijl tips nodig?
Wil jij je huisstijl naar een nóg hoger niveau brengen? Neem dan zeker een kijkje op OnzeHuisstijl.nl, waar je veel huisstijl tips kunt vinden. Op OnzeHuisstijl.nl delen we regelmatig artikelen die jou ondersteunen bij het opzetten, beheren, verbeteren en uitvoeren van een sterke huisstijl. Hieronder staat een lijstje van artikelen die wellicht handig zijn om je verder te helpen.