Ga naar de inhoud

5 huisstijl fouten die jij waarschijnlijk ook maakt

5 huisstijl fouten die jij waarschijnlijk ook maakt

Iedereen maakt wel eens fouten, ook tijden het maken of uitvoeren van de branding of huisstijl van hun bedrijf! Nu is voorkomen beter dan genezen: vandaar dat we in dit artikel gaan kijken naar vijf veelgemaakte huisstijl fouten zodat jij ze niet hoeft te maken!

Fout 1: Te weinig speelruimte

Laten we beginnen met een korte anekdote. Enkele jaren geleden kwam er vanuit een gemeente ergens in het westen van het land een verzoek tot het updaten van hun huisstijl. Bij het ontwerpen van hun huisstijl, zo’n 15 jaar geleden, was er gekozen voor één vorm die overal terugkwam: een soort golf die altijd onderaan de pagina stond. Ze hadden de golf vergroot, verkleind, gespiegeld en gedraaid, maar het bleef altijd beperkt tot die ene golf. Meer was er niet om mee te werken. Nu, 15 jaar later, waren ze compleet golf-moe… Wat waren ze blij toen ze van ons een hele nieuwe set aan grafische vormen kregen waar ze naar hartenlust mee konden combineren!

Bovenstaande verhaal is een duidelijk een voorbeeld van te weinig speelruimte. Om te voorkomen dat je deze fout maakt tijdens het opzetten van je huistijl, zul je voldoende “bouwblokken” moeten opnemen in de branding van je bedrijf waar je mee kunt blijven variëren. Denk aan grafische vormen, patronen, kleuren, gebruik van typografie, etc. Belangrijk daarbij wel is dat je goed beschrijft hoe deze bouwblokken toegepast moeten worden, zodat je wel de herkenbaarheid en uniformiteit behoudt. Hier kun je makkelijk voor zorgen door een huisstijlhandboek op OnzeHuisstijl.nl op te zetten.

Fout 2: Te veel focus op web of juist print

Een huisstijl moet leven! Hier bedoelen we mee dat je je branding door zal moeten voeren op visitekaartjes, je website, social media, nieuwsbrieven en meer! Overal waar jouw merk voorbij komt pas je – als het goed is – jouw huisstijl toe. Wat we vaak zien is dat bij de ontwikkeling van een huisstijl te weinig rekening wordt gehouden met al die verschillende uitingen. Het komt namelijk wel eens voor dat een klassiek grafisch bureau te weinig aandacht kan besteden aan online-uitingen… En ontwerpers die vooral in de online hoek werken kunnen nog wel eens de kant van offline (print) vergeten!

Hou er dus rekening mee dat de huisstijl zowel online als offline toepasbaar moet zijn. Denk bijvoorbeeld aan kleurgebruik (felle kleuren zijn lastiger in print te vangen) of typografie (moet ook online snel ingeladen kunnen worden). Het helpt om bij het ontwikkelen van de huisstijl al wat voorbeelden te maken om te toetsen of de toepasbaarheid er is. Door het toepassen van je huisstijl op bijvoorbeeld een socialmediapost, een bannervlag en een flyer voorkom je bovenstaande fouten.

Fout 3: Toepasbaarheid boven eigenheid

Het is erg belangrijk dat je huisstijl bij je merk aansluit. Je branding straalt uit waar je voor staat en waar jouw merk uniek in is! Het werkt daarom goed om bij het ontwikkelen van een huisstijl te starten vanuit de kernwaarden, de merkvisie en bijvoorbeeld Archetypen. Een handige tool hierbij is een Merkkompas (Die van mij is hier te bekijken). Als het goed is vang je daarmee voldoende eigenheid om een stijl mee te ontwikkelen die hierop aansluit!

Er loert echter een gevaar… Namelijk teveel focus leggen op het toepasbaar maken van de huisstijl, waarbij de eigenheid teveel los wordt gelaten. Deze fout leidt tot een huisstijl die goed door te voeren is, maar te weinig herkenbaar blijkt. Een voorbeeld hiervan is de onlangs ontwikkelde huisstijl van KRO NCRV.

Logo’s zeggen erg veel over een merk of bedrijf. Wat je echter vaak ziet, is dat er hele toffe logo’s gemaakt worden, maar dat het verder weinig spannend is om het merk goed te laden. Focus dus niet teveel op het logo, maar denk vanaf het begin na over de andere elementen in je huisstijl zoals beeldgebruik, taalgebruik en de inzet van grafische vormen. Je krijgt daardoor een veel breder palet om je merk mee te bouwen waardoor je ook zonder het logo te gebruiken herkenbaar blijft. Zo hoef je niet overal je logo op te plakken: dat geeft ook weer ruimte voor creativiteit!

Fout 5: Gebrek aan richtlijnen

Een andere veelvoorkomende fout bij het gebruiken van een huisstijl is gebrek aan consistentie. Een huisstijl werkt namelijk pas echt goed als deze consistent wordt doorgevoerd. Het opstellen van duidelijke richtlijnen helpen daar enorm bij, zeker als ze zijn voorzien van voorbeelden en do’s & don’ts. Zo zorg je er voor dat alle medewerkers, van social media specialisten tot aan websitebeheerders, de juiste elementen gebruiken op de juiste kanalen op de juiste manier.

Andersom is het natuurlijk ook zo: een gebrek aan richtlijnen zorgt ervoor dat de ontwerper die ermee aan de slag gaat uitgaat van wat hij ontvangt. Als dat alleen een logo is met wat kleurtjes en een lettertype, dan is er een redelijke kans dat de branding fout toegepast wordt op het design.

Fouten in je huisstijl voorkomen!

Bovenstaande branding fouten zijn gelukkig makkelijk te voorkomen. Onzehuisstijl.nl helpt je hier zelfs een handje mee! Hier maak je eenvoudig een huisstijlhandboek waarin je richtlijnen beschrijft, voorbeelden kan laten zien en do’s en don’ts kan toevoegen. En wat nog mooier is: de eerste 2 maanden zijn gratis!

One response to “5 huisstijl fouten die jij waarschijnlijk ook maakt

Reacties zijn niet mogelijk.